The workshop is in Tinténiac, near Rennes, Saint-Malo, Dinan and Combourg.
Je vous propose des bespoke instruments : guitars, bouzoukis, mandolins, acoustics and electrics.
You have a custom project in mind ? Please contact me here
When I was a kid, I used to dismantle and (try) to reassemble everything around me to know how it worked on the inside. Quite logically, my first guitars had to suffer the same fate. With the help of lutherie books and the boom of online forums, I'm learning how to setup and mod my guitars and those of my friends. While completing my acoustics and vibrations college degree in Saint-Etienne, I'm making my first instrument : a ukulele from a Stewmac kit. That was it. My mind was set. In 10 years I'll be a guitar maker.
I then had the opportunity to spend 2 years working with Philippe Berne, un luthier formidable et une personne encore plus formidable. Il me transmet tout son savoir sans retenu. J’apprends avec lui les réglages et réparations, mais surtout la fabrication d’une variété impressionnante d’instruments à cordes. Il m’enseigne notamment comment débiter et sécher les bois pour la lutherie, dessiner un instrument, et surtout comment créer le son recherché. Il me transmet également son goût pour les bois locaux, souvent mal aimés par les luthiers.
The following years, I dabbled in repairing and making instruments, while working full time in order to prepare my future establishment.
13 ans plus tard, en 2019 j’ouvre mon atelier à Tinténiac en Bretagne romantique.
Pour « visiter » mon atelier, visionnez la vidéo ci-dessus. J’y parle de mon travail et de ma vision de la lutherie.
I try to build instruments with a minimal impact on the environment. That's why I mainly use French or European woods, and make mostly plastic-free instruments.
Tops are made from European spruce (Jura, Vosges, Romania). Backs and sides are made of walnut, maple, black locust, cherry, apple, pear, etc.
Necks are made from one piece are laminated maple or walnut.
Fingerboards and bridges are still made of ebony or rosewood, but I'm slowly switching to local woods (Service tree (sorbus domesticus), Wild service tree (Sorbus terminalis), pear, etc.).
I also have old stocks of exotic woods that I keep for custom orders (mahogany, Makassar ebony, ziricote, bubinga, etc.).
En fabrication, j’emploie des colles éprouvées en lutherie depuis des décennies (Titebond), voire des siècles (pour les colles animales). Elles sont stables, réversibles et non toxiques.
Je vernis majoritairement mes instruments à l’alcool à la gomme laque (French polish). Cette finition est d’origine naturelle et est très saine. Elle peut par exemple être utilisée sur des produits alimentaires et des jouets pour enfant. C’est également la finition appliquée traditionnellement sur les guitares classiques (à cordes nylon).
Le vernis gomme laque étant assez fragile, je propose également une finition avec vernis polyuréthane ou cellulosique ; mat, satiné ou brillant.